UKKO Yrittäjä -palvelun voit ottaa käyttöösi joko jo olemassa olevan y-tunnuksen kanssa tai jos sinulla ei vielä koskaan ole ollut toiminimen y-tunnusta, voimme perustaa sinulle y-tunnuksen rekisteröitymisen yhteydessä.
Jos rekisteröidyt valmiilla y-tunnuksella, seuraa näitä askeleita saadaksesi palvelun käyttöösi sujuvimmin:
1. Jos y-tunnuksesi on ollut tauolla, aktivoi se ennen rekisteröitymistä
Jos haluat aloittaa uudelleen tauolla olleen yritystoiminnan tai aktivoida vanhan y-tunnuksesi uudelleen, se onnistuu YTJ:n lomakkeella. Henkilöllä voi olla vain yksi y-tunnus elämänsä aikana, joten vaikka vanhasta yritystoiminnasta olisi kauan aikaa, on uusi yritys aloitettava vanha tunnus aktivoimalla. Aktivoinnin yhteydessä voit päivittää myös toimialaasi, mikäli vanha toimialasi poikkeaa uudesta. Aktivoi y-tunnuksesi ennen kuin rekisteröidyt UKKO-palveluun.
Mistä tiedän, onko y-tunnukseni aktiivinen?
Jos sinulla on aiemmin ollut y-tunnus, mutta olet laittanut sen tauolle, on se aktivoitava uudelleen. Henkilöllä voi olla vain yksi y-tunnus, joten jos olet joskus harjoittanut yritystoimintaa, et voi perustaa uutta y-tunnusta, vaan sinun on aktivoitava vanha tunnuksesi.
Jos et ole varma, onko y-tunnuksesi aktiivinen, huomaat sen viimeistään siitä, saatko meiltä Suomi.fi-palveluun valtuutuspyynnön. Jos tunnuksesi on tauolla, ei valtuutuspyyntö lähde liikkeelle. Jos olet epävarma, voit myös hakea y-tunnuksesi YTJ:n yrityshausta nimellä tai y-tunnuksella ja tarkastella tunnuksen tiedoista, onko se laitettu joskus tauolle.
Onko vanha y-tunnus ehtinyt unohtua? Katso tästä vinkkejä, miten voit löytää vanhan y-tunnuksesi.
Huomioithan, että sinun tulee hakeutua itsenäisesti sekä ALV-rekisteriin että ennakkoperintärekisteriin:
- y-tunnuksen aktivoinnin yhteydessä
- jos rekisteröidyt palveluumme jo olemassa olevalla aktiivisella y-tunnuksella, eikä yrityksesi ole vielä näissä rekistereissä
2. Anna vanhan tilitoimistosi tiedot rekisteröitymisen yhteydessä - me hoidamme tilitoimiston vaihdon puolestasi
Rekisteröityessäsi pyydämme sinua antamaan vanhan tilitoimistosi tai kirjanpitäjäsi yhteystiedot, jotta voimme pyytää heiltä tarvitsemamme kirjanpitomateriaalit. Me hoidamme edeltävän palvelun irtisanomisen ja alkusaldojen lisäämisen palveluumme. Olemme siis edelliseen tilitoimistoosi yhteydessä antamillasi yhteystiedoilla. Materiaalit saatuamme lataamme tilillesi alkusaldot. Älä siis hätäänny, jos tilillesi ilmestyy tämän niminen tapahtuma.
Me hoidamme tilitoimistoon vaihtoon liittyvät toimenpiteet, sinulta tämä ei vaadi toimenpiteitä.
Itse tehty kirjanpito
Jos tulet asiakkaaksemme kesken tilikauden ja olet alkuvuoden ajan tehnyt kirjanpitosi itse tai se on jäänyt kokonaan tekemättä, voimme lisämaksusta (50e/kk + ALV) laatia kirjanpitosi ajan tasalle puutteellisilta kuukausilta. Jos sinulla on tarvetta rästikirjanpidolle, ole rohkeasti yhteydessä asiakaspalveluumme.
3. Seuraa vielä sähköpostiasi
Joskus tilitoimistot eivät luovuta asiakirjoja kolmansille osapuolille. Kun saamme tästä tiedon, olemme sinuun yhteydessä sähköpostitse ja pyydämme sinua pyytämään materiaalit tilitoimistolta ja lähettämään ne meille. Saatuamme kirjanpidon materiaalisi, lisäämme alkusaldot tilillesi. Kun tilillesi ilmestyy tapahtuma, joka on nimetty alkusaldoksi, tiedät kaiken olevan kunnossa tilitoimiston vaihdon osalta.
4. Ota käyttöön palvelun kaikki ominaisuudet
Katso ohjeet palvelun käyttöönottoon täältä.