Yritystoimintaan kuuluu myös vahvasti markkinointi ja uusien asiakkaiden hankinta. Facebook on tehokas kanava uusien potentiaalisten asiakkaiden hankintaan. Tässä kirjoituksessa käymme läpi kohta kohdalta, miten Facebookin kulut lisätään toiminimen kirjanpitoon.
Lisää ALV-tunniste tilillesi
Niin Facebookissa kuin Googlessakin sinun tulisi ilmoittaa palveluille aluksi ALV-numerosi, koska kyseessä on EU palveluosto. Kirjautumalla Facebookin markkinoinnin hallintaan, pääset lisäämään ALV-tunnisteesi Mainostilit -sivulta. ALV-tunniste/numero on y-tunnuksesi maakoodilla ilman väliviivaa. Business Managerissa voit päivittää tiedon valitsemalla mainostilin asetukset ja valitsemalla sieltä maksutapojen asetukset. Pääset sivun alta muokkaamaan yrityksesi tietoja.
Lataa lasku kirjanpitoa varten
Kun olet mainostanut yritystäsi, tulee lasku mainonnasta lisätä kirjanpitoon. Alle olemme kuvanneet miten oikea kuitti löytyy muutaman eri tavan kautta. Markkinoinnin hallintanäkymän alta valitaan asetukset ja sieltä laskutus. Vaihtoehtoisesti Business Managerissa löydät laskut kätevästi aloitussivun valikon alta kohdasta laskutus (billing).
Laskutus-sivulla pystyt suodattamaan haluamallasi ajanjaksolla näytettävät tapahtumat. Valitse haluamasi tapahtuma ja lataa lasku:
Lataamasi lasku on oikeanlainen jos laskun alhaalta käy selväksi myyjän ja ostajan tiedot. Tällöin menosi tiliöidään käänteisellä arvonlisäverotuksella kirjanpitoon.
Facebook laskun lisäys UKKO-palveluun
Voit lisätä Facebookin markkinoinninkulut palveluumme menot kohdasta. Tapahtuman tyyppi on palveluosto ja lisävalinta kohdasta voit valita "muu kulu" vaihtoehdon. Kun kyseessä on EU osto niin alv kanta on silloin 24% alv-velvollisille.
Löydät tarkemmat ohjeet kuinka lisätä ostolasku kirjanpitoon täältä.
Yleinen kuvaus EU palveluostojen kirjauksesta kirjanpitoon
Alla on hahmoteltuna, miten EU palveluostot kirjataan kirjanpitoon: