Voit rekisteröityä UKKO Yrittäjä -osakeyhtiöpalvelun käyttäjäksi täältä. Rekisteröityminen palveluumme onnistuu joko jo olemassa olevalla osakeyhtiön Y-tunnuksella, tai voit perustaa osakeyhtiön kauttamme.
Näin rekisteröidyt
Ensimmäinen askel on rekisteröityä palvelun käyttäjäksi. Rekisteröityminen on ilmaista. Rekisteröityminen onnistuu jo olemassa olevalla osakeyhtiön Y-tunnuksella tai jos haluat aloittaa yritystoiminnan, voit rekisteröityessäsi täyttää osakeyhtiön perustamiseen vaaditut tiedot ja osakeyhtiön perustamisprosessi lähtee kauttamme liikkeelle. Osakeyhtiön perustamisprosessi kauttamme kestää muutamia viikkoja (riippuen PRH:n käsittelyajoista) ja maksaa 280 € tai 370 €, mikäli vaihdat yritysmuotoa.
Mikäli osakeyhtiö perustetaan kauttamme, olemme sinuun sähköpostitse yhteydessä tarkemmista toimenpiteistä.
Jos olet rekisteröitynyt jo olemassa olevan osakeyhtiön Y-tunnuksella, saat meiltä sähköpostitse ohjeet palvelun käyttöönottoon ja yrittäjyyden aloittamiseen - seuraa siis sähköpostiasi! Käytössäsi ovat myös kattavat usein kysyttyjen kysymysten artikkelivarastomme sekä Yrittäjyyskoulun materiaalit. Yrittäjyyskoulusta löydät ohjeita sekä aloittavalle yrittäjälle että vinkkejä kokeneemmille tekijöille.
Rekisteröinnin jälkeen sinun tulee tehdä muutamia yksinkertaisia toimenpiteitä, jotta pääset käyttämään palvelua kaikkiin yrityksesi tarpeisiin. Kerromme tässä yksityiskohtaisesti, miten edetä:
Suomi.fi-valtuutus
Seuraava askel rekisteröinnin jälkeen on valtuuttaa meidät hoitamaan osakeyhtiösi veroasioitasi. Kun rekisteröidyt, lähtee meiltä muutaman päivän kuluttua valtuutuspyyntö Suomi.fi-palveluun. Valtuutuksien pyytäjinä ovat SPL Company Oy ja UKKO Yrittäjyyspalvelut Oy. Kun kirjaudut Suomi.fi -palveluun, valitse yrityksen valtuudet ja osakeyhtiösi, seuraavassa vaiheessa "vastaanotetut pyynnöt" ja tuolla pääset valtuutuspyyntöjämme (3 kpl) hyväksymään. Jos pyyntöjä ei vielä näy, voit tehdä seuraavat toimenpiteet sitä odotellessa.
Lisää yrityksesi perustiedot
Rekisteröitymisen jälkeen, pääset heti kirjautumaan UKKO-tilillesi. Navigoi palvelussa ensimmäisenä kohtaan ”Asetukset” ja täydennä ”Osakeyhtiön tiedot” -kohtaan tarkemmat tiedot yrityksestäsi, esim. hallituksen ja osakkeenomistajien tiedot.
Tilin tiedot ja yhdistäminen
Asetuksista pääset myös lisäämään osakeyhtiösi tilin tiedot sekä yhdistämään tilin palveluumme.
UKKO Osakeyhtiöpalvelu on yhteensopiva seuraavien pankkien kanssa: OP, Nordea, POP Pankki, Säästöpankki, Danske Bank, Handelsbanken, Holvi ja Revolut.
Huomioithan, että osakeyhtiöllä tulee olla virallinen osakeyhtiön nimissä oleva yritystili.
Henkilökohtaisen tilin käyttö osakeyhtiön toiminnassa ei ole sallittua.
Tälle lisäämällesi tilille asiakkaasi maksavat laskunsa ja tilinumero tulee automaattisesti näkyville palvelussamme luomiisi laskuihin.
Tili tulee olla lisättynä ja yhdistettynä, jotta voit aloittaa palvelumme käytön sekä laskuttaa asiakkaitasi.
Maksutapa
Lisää vielä maksukortti palveluun. Tältä kortilta veloitamme palvelumaksumme 30 päivän tilausjaksoissa.
Palvelu vaatii maksukortin toimiakseen, joten tee tämä pikimmiten ja varmista, että kortti on sellainen, jolta veloitukset onnistuvat (kortilla tulee olla sallittuja verkko-ostokset myös EU:n ulkopuolelle).
Maksutapa tulee olla lisättynä, jotta voimme mm. käsitellä palkkapyyntöjäsi.
Ota talteen omat laskutustietosi (ostolaskujen asetukset)
Voit myös vastaanottaa ostolaskuja suoraan UKKO-palveluun. Löydät asetusten kohdasta ”Ostolaskujen asetukset” omat ostolaskutustietosi, jotka voit ilmoittaa laskun lähettäjälle. Näin ostolaskusi näkyvät suoraan palvelussa ja saat lisättyä ne helposti kirjanpitoosi.
Kuukausikuittaus
Varmista, että kirjanpitosi pysyy ajan tasalla, ja lisää edellisen kuukauden kaikki tositteet palveluun aina seuraavan kuun 15. päivään mennessä, jolloin viimeistään kuukausi tulee vahvistaa. Voit kuitata kuukauden valmiiksi jo ennen tätä, jos kuukauden kaikki menot ja tulot löytyvät jo UKKO-järjestelmästä sekä olet käsitellyt kaikki päättyneen kuukauden tilitapahtumat. Jos kuukaudelle jää sen sulkeutuessa keskeneräisiä tositteita, siirtyvät ne automaattisesti seuraavalle kuukaudelle.
Mitä jos sinulla on ollut aiempaa yritystoimintaa?
Jos olet aikaisemmin käyttänyt tilitoimistoa, tarvitsemme tiedot aiemmasta toiminnastasi. Rekisteröityessäsi ilmoitit tässä tapauksessa meille käyttämäsi kirjanpitäjän tai tilitoimiston tiedot, joiden avulla me pyydämme heiltä aikaisemman kirjanpidon materiaalisi ja lisäämme tilillesi alkusaldon saamiemme tietojen perusteella. Tämä ei yleensä vaadi sinulta toimenpiteitä, mutta jos tarvitsemme lisätietoja, otamme sinuun yhteyttä sähköpostitse.