Tilitietojen yhdistäminen palveluumme on osakeyhtiöillä pakollista, sillä yritystilin tapahtumat tarvitaan kirjanpitoa varten, saamme myös tarvittavat tilin saldotiedot kirjanpidon täsmäytyksiä varten. Tilitietojen yhdistämisen avulla järjestelmämme pystyy yhdistämään saman viitesuorituksen omaavat myyntilaskun ja maksun toisiinsa. Tilitietopalvelu toteutetaan yhteistyössä Enable Banking Oy:n kanssa.
Miten tilin yhdistys tapahtuu
Voit yhdistää palveluumme vain virallisen, osakeyhtiön nimissä olevan yritystilin. Pääset yhdistämisen aikana valitsemaan minkä tilin haluat yhdistää palveluumme. Yhdistäminen tehdään Asetuksien alta löytyvästä tilien tiedot -osiosta. Voit tehdä yhdistämisen jo olemassa olevalle tilille painamalla tilitietojen perässä olevaa kolmea pistettä. Napin takaa aukea valikko, jossa voit yhdistämisen tehdä. Samasta napista pääset myöhemmin uusimaan yhdistämisen tai poistamaan sen. Paina Lisää yhteys -valintaa.
Tämän jälkeen valitse vielä missä pankissa kyseinen tili sijaitsee. Vahvan tunnistautumisen jälkeen pääset vielä valitsemaan minkä tai mitkä tilit palveluumme haluat yhdistää. Tämän jälkeen tilien tiedot -osiossa lukee kyseisen tilin kohdalla, että yhdistäminen on tehty.
Uuden tilin yhdistäminen palveluumme
Kun lisäät uutta tiliä palveluumme, pääset silloin jo heti tiliä lisätessä luomaan myös pankkiyhteyden. Painamalla "Tallenna ja luo yhteys" -nappia pääset valitsemaan minkä pankin tili on kyseessä. Tämän jälkeen tehdään vielä vahva tunnistautuminen, jonka jälkeen yhdistäminen on valmis. Tunnistautumisen jälkeen pankkitilien tiedot -osiossa (Asetusten alla) lukee kyseisen tilin kohdalla, että yhdistäminen on tehty.
Yhdistämisen uusiminen
Pankit vaativat yhdistämisen varmentamisen aina 90 päivän välein. Me emme tähän pysty vaikuttamaan. Tämän vuoksi yhdistäminen tulee tehdä uudelleen aina tietyin väliajoin. Muistutamme sinua ennen kuin yhdistäminen pitää uudistaa, joten sinun ei tästä tarvitse huolehtia. Ilmoitamme sinulle myös silloin, mikäli yhdistämisen uusimista tarvitaan jostain muusta syystä. Näitä syitä voivat olla esimerkiksi pankkisi tekemät toimenpiteet tai häiriöt.
Tilitietojen yhdistämisen uusiminen tapahtuu asetusten alta löytyvästä pankkitilien tiedot -osiosta. Paina kyseisen tilin kohdalla olevaa kolmea pistettä, jonka jälkeen saat näkyviin valikon. Valikon takaa voit tehdä uusimisen. Tämän jälkeen sinun tulee tehdä vahva tunnistautuminen, jonka jälkeen tilitietojen yhdistäminen on taas voimassa seuraavat 90 päivää.
Tilitapahtumat
Navigaation Tilitapahtumat -osiosta pääset näkemään kaikki tilisi tilitapahtumat. Tilitapahtumat päivittyvät palveluumme yhdistämisajankohdasta eteenpäin. Tapahtumat haetaan automaattisesti aina tietyin väliajoin. Voit tämän lisäksi hakea uusimmat tapahtumat myös manuaalisesti painamalla "päivitä tilitapahtumat" -painiketta.
Tilitapahtuman kohdistaminen jo olemassa olevaan menoon
Tilitapahtumat kohdistetaan automaattisesti viitteiden perusteella. Osassa tilitapahtumia ei kuitenkaan ole viitettä palvelussamme. Pystyt nämä kohdistamaan yritystoimintaan liittyviin maksuihin helposti. Jos tosite on jo lisätty kirjanpitoon, voit painaa kyseisen tilitapahtuman vieressä olevasta kohdista-napista ja valitsemalla "Kohdista menoon" -vaihtoehto. Valitse alasvetovalikosta meno, johon haluat yhdistää valitun tilitapahtuman. Jos et ole vielä lisännyt tilitapahtumaan liittyvää kulua, voit lisätä sen kohdasta "Kohdista" - "Luo uusi meno". Lataa tähän tilitapahtumaan liittyvä tosite (alkuperäinen lasku tai kuitti) ja täytä tositteen tiedot.
Uuteen menoon tilitapahtuman lisääminen
Voit myös lisätä uuden menon Menot-valikon kautta, valitsemalla oikeasta yläkulmasta vaihtoehdon "Lisää meno". Liitä menoon tosite sekä lisää tapahtuman tiedot näkymään. Jos meno on jo maksettu, valitse kohta ''Tapahtumalle on tehty maksusuorituksia'', valitse maksutavaksi "Tilisuoritus" ja valitse käsittelemättömistä tilitapahtumista oikea tapahtuma.
Tilitapahtuman kohdistaminen jo olemassa olevaan tuloon / myyntilaskuun
Tilitapahtumat kohdistetaan automaattisesti viitteiden perusteella.
Mikäli asiakkaasi on maksanut palvelussamme luomasi myyntilaskun oikealla viitenumerolla osakeyhtiösi pankkitilille, kohdistuu maksu pankkitapahtumista automaattisesti oikealle myyntilaskulle.
Osassa tilitapahtumia ei kuitenkaan ole viitettä. Pystyt nämä kohdistamaan yritystoimintaan liittyviin tuloihin helposti. Jos tosite on jo lisätty kirjanpitoon, voit painaa kyseisen tilitapahtuman vieressä olevasta kohdista-napista ja valitsemalla "Kohdista tuloon" -vaihtoehto. Valitse alasvetovalikosta tulo, johon haluat yhdistää valitun tilitapahtuman. Jos et ole vielä lisännyt tilitapahtumaan liittyvää tuloa, voit lisätä sen kohdasta "Kohdista" - "Luo uusi tulo". Lataa tähän tilitapahtumaan liittyvä tosite (esim. myyntiraportti) ja täytä tositteen tiedot.
Uuteen tuloon tilitapahtuman lisääminen
Voit myös lisätä uuden tulon Tulot-valikon kautta, valitsemalla oikeasta yläkulmasta vaihtoehdon "Lisää tulo". Liitä tuloon tosite (esim. myyntiraportti) sekä lisää tapahtuman tiedot näkymään (huomioi myös mahdolliset vähennykset, jos myyntiraportilla on esim. maksunvälittäjän provisiota). Jos tulo on jo maksettu, valitse kohta ''Tapahtumalle on tehty maksusuorituksia'' ja valitse maksutavaksi "Tilisuoritus" ja valitse käsittelemättömistä tilitapahtumista oikea tapahtuma.
Tilitietojen yhdistämiseen sopivat pankit
Tällä hetkellä yhdistäminen onnistuu seuraavien pankkien kanssa: OP, Nordea, POP Pankki, Säästöpankki, DanskeBank, Handeslbanken ja Holvi ja Revolut.