Yksityiset elinkeinoharjoittajat toimivat virallisesti verohallinnon tiedoissa omalla nimellä. Voit kuitenkin käyttää yrityksesi markkinoinnissa vapaasti mitä tahansa vapaana olevaa nimeä, joka näkyy sitten lähettämissäsi laskuissa. Voit halutessasi tarkistaa vapaana olevat yritysten nimet PRH:n nimipalvelussa osoitteessa : https://nimipalvelu.prh.fi/nipa/fi
Tarkista nimen saatavuus
Varmista, ettei toisella yrityksellä ole samaa nimeä käytössä. Tämän voit tarkistaa helposti YTJ:n kautta. Käytä myös apuna Googlea tai muita hakukoneita.
Ota myös selvää, ettei kyseisellä nimellä ole jo varattua domain osoitetta. Osoitteen voit tarkistaa osoitteesta: www.domain.fi. Myös sosiaalisen median kanavat kannattaa käydä läpi, jotta tiedät löytyykö yritykselle some-kanavista vapaana olevia tunnuksia yrityksen nimellä.
Onko nimi tarpeeksi erottautuva?
Nimen ei kannata olla kovin tavanomainen tai samankaltainen kuin kilpailijalla. Ravintolat Faro ja Faros ovat hyvä esimerkki liian samankaltaisesta nimestä ravintola-alalla. Pyri siihen, että nimesi on mahdollisimman uniikki, jotta ihmiset muistavat paremmin sinut ja työsi.
Nimen pituus – liian lyhyt tai liian pitkä?
Pitkästä nimestä voi saada nokkelan ja helposti muistettavan, kun lyhentää sitä. Yksi hyvä esimerkki on Pohjois-Karjalaan aikoinaan perustettu Ab Lukkotehdas Oy, joka nykyisin tunnetaan nimellä Abloy. Muitakin vastaavia on olemassa, kuten Nokia, Nike, Apple ja Twitter.
Yrityksen nimi voi olla myös siansaksaa
Yrityksen nimen ei tarvitse aina olla olemassa oleva sana. Erottuakseen joukosta voi olla jopa parempi, jos keksit täysin uuden nimen. Voit hyödyntää rohkeasti esimerkiksi eri kielten tai sanojen yhdistelmiä, murresanoja, anagrammeja tai vaikkapa väärinpäin kirjoitettuja sanoja. Ole kuitenkin tarkkana huumorin suhteen, sillä kaikilla ei ole samanlainen huumori kuin sinulla.
Pidä mielessä kansainvälisyys
Vaikka et vielä tähtäisikään kansainvälisille vesille, voi kuitenkin olla hyödyllistä valita sellainen nimi, jota voi käyttää myös tulevaisuudessa kansainvälisesti. Selvitä myös, mitä nimesi tarkoittaa muilla kuin suomenkielellä. Kansainvälisessä nimessä olisi myös hyvä pyrkiä välttämään ääkkösiä.
Varma valinta on käyttää omaa nimeä
Jos et millään meinaa keksiä yrityksellesi nimeä, niin varma valinta on käyttää omaa nimeäsi. Näin ovat tehneet myös esimerkiksi Henry Ford, G.F Stockmann sekä Eila Kaisla. Oma nimi menee myös varmimmin läpi kaupparekisteristä. Lisäksi jos et ole täysin varma omasta liikeideastasi, on oman nimen käyttäminen fiksumpaa.
Nimigeneraattori
Verkosta on saatavilla myös useita nimigeneraattoreita, joita kannattaa kokeilla, mikäli nimen keksiminen tuntuu vaikealta. Osa generaattoreiden keksimistä nimistä saattaa kuulostaa huvittavilta, mutta joukosta silti saattaa löytyä myös timanttinen nimi yrityksellesi. Generaattoreita voi myös hyödyntää esimerkiksi uuden tuotteen tai palvelun nimeämiseen. Miksi et siis kokeilisi?
Yrityksen nimen muuttaminen
Vaikka tulisitkin katumapäälle nimen valinnassa, voit aina tarvittaessa vaihtaa nimen. Ota kuitenkin huomioon, että samalla joudut uusimaan mahdollisesti myös kaikki mainosmateriaalit, verkkosivut, käyntikortit ja kaikki mihin yrityksesi nimi liittyy. Nimen vaihtamisessa on myös se riski, että vanhat asiakkaasi muistavat yrityksesi vanhalla nimelläsi. Nimen vaihtamisesta ei kuitenkaan täydy pelätä liikaa, sillä monet isotkin yritykset ovat joskus toimineet täysin eri nimellä kuin tänä päivänä.
Lopuksi
Ennen kuin lyöt yrityksesi nimeä lukkoon, kysy vielä tuttaviltasi tai läheisiltä mielipiteitä yrityksesi nimestä. Kun olet varma nimestäsi, tulee sinun vielä saada varmuus, että se on vapaana ja PRH:n hyväksymä -älä siis innostu heti painamaan käyntikortteja nimelläsi ennen kuin se on rekisteröity kaupparekisteriin.