UKKO Yrittäjä -palvelun tarkoituksena on helpottaa osakeyhtiöyrittäjien arkea ja tehdä yrittämisestä helppoa ja vaivatonta.
Seuraa näitä askeleita palvelun käyttöönotossa:
- Ota palvelu käyttöön täältä
- Jos olet uusi yrittäjä eli perustat uutta osakeyhtiötä, täytä kysytyt tiedot osakeyhtiön perustamista varten. Olemme sinuun rekisteröinnin jälkeen tarkemmin yhteydessä osakeyhtiön perustamisprosessista sekä PRH:n perustamismaksun (280 € tai 370 €) maksamisesta.
- Mikäli sinulla on jo osakeyhtiön Y-tunnus, vastaa kysymyksiin ja ilmoita meille, miten kirjanpitosi on aiemmin hoidettu. Jos olet tehnyt kirjanpitosi itse tai se on jäänyt rästiin, asiakaspalvelumme on sinuun rekisteröinnin jälkeen yhteydessä. Mikäli kirjanpitäjä/kirjanpitopalvelu on hoitanut kirjanpitosi, me irtisanomme (irtisanoutumisaika huomioiden) aiemman palvelun puolestasi ja lisäämme alkusaldot palveluumme.
Välttämättömät seuraavat toimenpiteet:
- Lisää palveluun osakeyhtiösi tilinumero, jolle asiakkaasi maksavat laskujesi maksut (tilinumero tulee näkyviin lähettämillesi laskuille). UKKO Osakeyhtiöpalvelu on yhteensopiva seuraavien pankkien kanssa: OP, Nordea, POP Pankki, Säästöpankki, Danske Bank, Handelsbanken, Holvi ja Revolut.
- Yhdistä tili palvelussamme, jotta kaikki tilin tapahtumat tulevat asiakastilillesi näkyville ja käsiteltäväksi (jos perustat uutta osakeyhtiötä, saat yleensä tilin avattua yrityksellesi vasta, kun kaupparekisteröinti on kunnossa)
- Lisää palveluun maksukorttitiedot (maksutapa) UKKO-palvelumaksuja varten
- Hyväksy Suomi.fi-valtuutuspyyntömme (yhteensä 3 kpl, valtuutuksien pyytäjinä SPL Company ja UKKO Yrittäjyyspalvelut), jotta voimme hoitaa yrityksesi veroasioita sekä yrittäjän palkanlaskentaa. Valtuutuspyyntö tulee sinulle muutaman päivän kuluttua siitä, kun olet saanut viimeisteltyä rekisteröinnin palveluumme.
- Tee edunsaajailmoitus YTJ:ssä. Osakeyhtiöiden on pakollista ilmoittaa kaupparekisteriin tiedot niistä henkilöistä, jotka omistavat tai käyttävät määräysvaltaa yrityksessä (niin sanotut tosiasialliset edunsaajat). Vaikka hallituksen ja muiden vastuuhenkilöiden tiedot ovat ajan tasalla kaupparekisterissä ja osakkeiden tai osuuksien omistajat on ilmoitettu perustamisilmoituksessa, erillinen edunsaajailmoitus on välttämätön.Yrityksen toiminta voi vaikeutua, mikäli edunsaajatietoja ei ilmoiteta eikä niitä pidetä ajan tasalla. Yhteistyökumppanit voivat tarkastaa yrityksen kaupparekisteriotteesta, onko edunsaajailmoitus tehty. Esimerkiksi pankeilla, tilitoimistoilla ja asianajotoimistoilla on laillinen velvollisuus tarkistaa asiakkaansa edunsaajatiedot. Mikäli yrityksen tiedoissa ilmenee puutteita tai epäjohdonmukaisuuksia, niiden on ilmoitettava Patentti- ja rekisterihallitukselle (PRH). Vuodesta 2024 lähtien PRH:lla on toimivalta määrätä yritys selvitystilaan tai poistaa se kokonaan kaupparekisteristä, mikäli yritys ei noudata kehotuksia ilmoittaa edunsaajatietojaan tai korjata virheellisiä tietoja. Lisätietoa täältä.
Yrittäjyyttäsi helpottavia toimenpiteitä:
- Lue tietopaketti yrityksen hankinnoista ja vähennyksistä niin tiedät mitä kannattaa ottaa huomioon ja mitä voit vähentää kirjanpidossasi
- Ilmoita laskujen lähettäjille palvelussamme oleva verkkolaskutus- ja/tai sähköpostiosoite, niin saat ostolaskusi suoraan kirjanpitoosi (maksu sinun pitää tehdä itse verkkopankin kautta)
- Ilmoita verottajalle arvio yrityksesi vuoden tuloistasi tai tarkista että arvio on vielä ajan tasalla, tätä voi päivittää tarpeen vaatiessa (etukäteen maksettu yhteisövero on ennakkoveroa).
Lue täältä lisää osakeyhtiön verotuksesta: Osakeyhtiön verot
Näin käytät UKKO-palvelua käytännössä
- Tienaa yrittäjänä ja luo laskut kätevästi palvelumme kautta.
- Voit tallentaa asiakkaitasi ja tuotteitasi palvelun asiakas- ja tuoterekistereihin, jolloin laskutus nopeutuu entisestään
- Lisää menot palveluumme reaaliajassa, kun yritystoimintaan liittyviä kuluja syntyy.
- Muista lisätä aina edeltävän kuukauden tositteet kirjanpitoon viimeistään seuraavan kuukauden 15. päivä ja kuittaa sitten kuukausi valmiiksi
- Lisää erilliset myynti- ja palkkioraportit palveluumme muina tuloina Muun tulon lisäys palveluun
- Käsittele palveluumme tulleet tilisi tilitapahtumat ja luo niistä tarvittaessa uusia menoja tai tuloja (tai kohdista maksut jo olemassa oleviin laskuihin/tuloihin tai menoihin). Näin kirjanpitosi pysyy ajan tasalla ja näet yrityksesi ajantasaisen taloudellisen tilanteen sen jälkeen, kun olemme tarkastaneet lisäämäsi tositteet
Tilitapahtuman kohdistaminen myyntilaskuun
Tilitapahtuman kohdistaminen menotositteelle - Maksa verottajalle mahdolliset arvonlisäverot ohjeidemme mukaan - me laadimme ALV-ilmoituksesi ja lähetämme sinulle sähköpostilla tiedot mahdollisista maksuista ja niiden summista aina ALV-kautesi päätteeksi
- Haemme myös ALV-alarajahuojennuksen siihen oikeutetuille asiakkaillemme vuoden viimeisellä ALV-ilmoituksella. Saat meiltä alkuvuodesta tiedon, oletko oikeutettu huojennukseen ja mikä huojennuksen suuruus on.
- Hae ja maksa ennakkoverot (yhteisövero) ja päivitä aina tarvittaessa arviota yrityksesi tuloista, joiden mukaan ennakonpidätys maksetaan. Ennakkoverojen maksut tulee myös lisätä kirjanpitoon, menokirjauksen liitteeksi voit laittaa esim. ennakkoveropäätöksen.
- Mikäli maksat liikaa ennakkoveroja, saat ne verotuskauden päätteeksi takaisin ja mikäli maksat liian vähän ennakkoveroja, perii verottaja puuttuvan summan jälkikäteen. Lue lisää veroista Yrittäjyyskoulustamme.
- Osakeyhtiön veroilmoitusta ja tilinpäätöstä varten olemme sinuun tarkemmin yhteydessä tilikauden päätyttyä ja pyydämme sinulta niissä tarvittavia lisätietoja.
Muuta huomioitavaa yrittäjyyden alkutaipaleella:
- Hanki itsellesi YEL-vakuutus, jos tarvitset sellaisen ja muista mainita Y-tunnuksesi vakuutuksen tarjoajalle kirjanpitoa varten. Voit myös tehdä YEL-vakuutushakemuksen asiakastililläsi (asetukset -> YEL-vakuutus), niin yhteistyökumppanimme Varma on sinuun yhteydessä YEL-vakuutuksen tiimoilta.
- Tarkista pitääkö sinun päivittää luvat kuntoon tai ottaa vakuutuksia toimintaasi varten (esim. potilasvakuutusta).
- Jos olet liittynyt työnantajarekisteriin ja sinulla on työntekijöitä niin huomioithan, että työnantajan velvollisuutena on ottaa työtapaturmavakuutus kaikille työsuhteisille työntekijöilleen, kun maksetut ja maksettavaksi sovitut palkat ovat kalenterivuoden aikana yhteensä yli 1 400 euroa (2023). Summa ei siis ole työntekijäkohtainen.
- Jos aikaisemmin käyttämäsi tilitoimisto ei suostu luovuttamaan meille aineistoa (muutama palveluntarjoaja ei luovuta tietoja kolmansille osapuolille), olemme sinuun yhteydessä rekisteröidyttyäsi. Tässä tapauksessa sinun tarvitsee vain pyytää palveluntarjoajaa lähettämään materiaalit sinulle ja sen jälkeen välittää ne meille.
- Kirjanpitosi hoituu rekisteröitymiskuukaudesta eteenpäin. Mikäli aiempi kirjanpitosi ei ole ajan tasalla, tai olet hoitanut kirjanpitoa itsenäisesti, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme sinua laittamaan kirjanpitosi kuntoon.