Yrittäjänä toimiessa käy joskus niin, että asiakas jättää laskun maksamatta. Tässä kerromme, miten voit toimia maksun saamiseksi asiakkaaltasi.
Maksumuistutus ja maksuvaatimus
On hyvä muistaa, että jos lasku on maksettu eräpäivänä, se näkyy omalla tililläsi muutaman päivän viiveellä - heti eräpäivänä ei siis kannata vielä huolestua, jos rahoja ei tilillä näy. Jos maksu ei kuitenkaan muutamaan päivään ilmesty tilillesi, voit muistuttaa asiakasta laskun maksamisesta. Jo ennen maksumuistutuksen lähettämistä voit muistuttaa asiakastasi sähköpostitse, tekstiviestillä tai soittamalla.
Kun olet odottanut muutaman päivän eräpäivän jälkeen, voit lähettää asiakkaalle maksumuistutuksen.
Maksumuistutuksen lisäys laskulle onnistuu tulot -välilehden laskulistauksen kautta, valitse vain oikea lasku ja sen kolmen pisteen valikosta "lähetä maksumuistutus".
Muistutukseen voi lisätä muistutusmaksun. Kuluttaja-asiakkaalle muistutusmaksu saa olla korkeintaan 5 euroa ja yritysasiakkaalle 12 euroa.
Kuluttaja- ja yritysasiakkaalle maksumuistutuksen ilman muistutusmaksua voi lähettää heti, kun huomaat, ettei laskua ole maksettu eräpäivään mennessä. Kuluttaja-asiakkaalle taas maksumuistutuksen, johon on lisätty korkeintaan 5 euron muistutusmaksu, saa lähettää vain, jos laskun maksuehto on 14 päivää ja sen erääntymisestä on kulunut 14 päivää. Yritysasiakkaalle voi lähettää heti laskun erääntymisestä korkeintaan 12 euron maksumuistutuksen.
Yritysasiakkaille vakiintunut käytäntö on kuitenkin odottaa 5-7 päivää ennen maksumuistutusmaksun lisäämistä. Mikäli lasku on maksamatta vielä ensimmäisen maksumuistutuksen jälkeen, voi kuluttaja-asiakkaalle lisätä seuraavan maksumuistutusmaksun 14 päivän jälkeen ja yritysasiakkaalle 10 päivän jälkeen.
Jos toimeksiantosopimuksessanne on sovittu viivästyskorosta, voit lisätä myös sen maksumuistutukseen.
Maksuvaatimus taas tarkoittaa perintätoimiston lähettämää kirjettä, jossa he vaativat asiakastasi maksamaan laskunsa.
Perintä
Voit yrittäjänä siirtää laskun myös perintätoimistolle perittäväksi, jos asiakkaasi ei sitä ajallaan maksa.
Jos kuluttaja-asiakkaan laskun haluaa viedä perintään, on siitä lähetettävä ensin maksumuistutus. Kun muistutuksen erääntymisestä on kulunut 14 päivää voidaan perintä aloittaa.
Yritysasiakkaalle on myös ennen perintää lähetettävä muistutus, jossa on 7 päivän maksuaika. Muistutuksen eräännyttyä, voidaan aloittaa perintä.
Usein perinnästä ei koidu yritäjälle kuluja, sillä perintäkulut veloitetaan asiakkaalta. Asia kannattaa kuitenkin aina selvittää perintätoimistolta, jotta vältyt yllätyksiltä.
Perintäprosessit voivat olla pitkiä ja maksun saamiseen voi kulua pitkä aika. Perintätoimisto tekee tarvittavat toimet, jotta laskun summa päätyisi yrittäjälle ja asettaa asiakkaan tarvittaessa maksukyvyttömäksi. Jos asiakas todetaan maksukyvyttömäksi, voidaan laskun summa merkitä kirjanpitoon yrittäjän tappioksi.
Asiakkaan luottotietojen tarkistus
Yrittäjänä voit aina myös tarkistaa asiakkaasi luottotiedot ennen kuin myyt laskulle. Luottotietojen tarkistuksesta voit lukea enemmän Yrittäjyyskoulun artikkelista.