Dropshipping on verkkokaupan toimintamalli, jossa myyjä ei pidä tuotteita varastossaan, vaan tilaa ne suoraan tavarantoimittajalta tai valmistajalta ja lähettää ne suoraan asiakkaalle. Tämä tarkoittaa sitä, että myyjän ei tarvitse käsitellä tai säilyttää fyysisiä varastoja, vaan voi keskittyä myyntiin ja markkinointiin.
Dropshipping-liiketoiminnassa myyjä myy tuotteita verkkokaupassaan tai muussa myyntikanavassa ja kun asiakas tilaa tuotteen, myyjä tilaa sen tavarantoimittajalta tai valmistajalta, joka sitten toimittaa sen suoraan asiakkaalle.
Dropshipping on suosittu toimintamalli erityisesti verkkokauppiaille, jotka eivät halua käsitellä fyysisiä varastoja tai investoida suuria määriä tuotteisiin etukäteen. Se voi myös olla houkutteleva vaihtoehto uusille yrittäjille, koska se vaatii vähemmän pääomaa aloittamiseen ja vähentää riskejä.
Dropshipping-liiketoimintaa voi harjoittaa monilla eri alustoilla, Alustoissa on paljon eroavaisuuksia esimerkiksi verojen käsittelyn suhteen, jonka vuoksi yrittäjän vastuulla on selvittää kyseisen alustan verotuskäytäntö.
Toiminta soveltuu palveluumme, mikäli varastot sijaitsevat Euroopan sisällä ja asiakkaat ovat yksityishenkilöitä. Alustalta tulee olla saatavissa myyntiraportit tai myyntilaskut, joista käy ilmi myyjän tiedot, myydyt tuotteet, ostajan tiedot sekä sovellettava alv-kanta.
Verotus
Pääsäännön mukaan, mikäli asiakas on yksityishenkilö Euroopan sisällä, maksetaan myynnistä arvonlisävero Suomeen. Tällöin myyntiin lisätään tuotteen mukainen Suomen arvonlisäverokanta. Yrittäjälle saattaa myös muodostua alv-rekisteröitymisvelvollisuus toiseen maahan, mikäli myynti on suurta. Jos EU-alueen kuluttajamyynti ylittää 10 000€, tulee yrittäjän rekisteröityä verottajan One Stop Shop -järjestelmään OmaVeron kautta.
Täällä lisää tietoa OSS-järjestelmästä.