Tilitietojen yhdistäminen palveluumme helpottaa maksujen kohdistamista laskuihin ja näin ollen kirjanpitosi helpottuu ja pysyy ajan tasalla. Tilitietojen yhdistämisen avulla järjestelmämme pystyy yhdistämään saman viitesuorituksen omaavat laskun ja maksun toisiinsa. Tilitietopalvelu toteutetaan yhteistyössä Enable Banking Oy:n kanssa. Löydät lisätietoja asiasta lisäpalveluehdoistamme.
Miten pankkitilin yhdistys tapahtuu
Voit yhdistää palveluumme niin yritys- kuin yksityistilin. Pääset yhdistämisen aikana valitsemaan minkä tai mitkä tilit haluat yhdistää palveluumme. Yhdistäminen tehdään Asetuksien alta löytyvästä pankkitilien tiedot -osiosta. Voit tehdä yhdistämisen jo olemassa olevalle pankkitilille painamalla pankkitilin perässä olevaa kolmea pistettä. Napin takaa aukea valikko, jossa voit yhdistämisen tehdä. Samasta napista pääset myöhemmin uusimaan yhdistämisen tai poistamaan sen. Paina Lisää yhteys -valintaa.
Valitse yhdistätkö yksityisen tilin vai yritystilin. Tämän jälkeen valitse vielä missä pankissa kyseinen tili sijaitsee. Vahvan tunnistautumisen jälkeen pääset vielä valitsemaan minkä tai mitkä tilit palveluumme haluat yhdistää. Tämän jälkeen pankkitilien tiedot -osiossa lukee kyseisen tilin kohdalla, että yhdistäminen on tehty.
Uuden pankkitilin yhdistäminen palveluumme
Kun lisäät uutta pankkitiliä palveluumme, pääset silloin jo tiliä lisätessä valitsemaan, haluatko kyseisen pankkitilin tapahtumatiedot yhdistää palveluumme. Painamalla "Tallenna ja luo pankkiyhteys" -nappia pääset valitsemaan, onko kyseessä yritys- vai yksityistili ja minkä pankin tili on kyseessä. Tämän jälkeen tehdään vielä vahva tunnistautuminen, jonka jälkeen yhdistäminen on valmis. Tunnistautumisen jälkeen pankkitilien tiedot -osiossa (Asetusten alla) lukee kyseisen tilin kohdalla, että yhdistäminen on tehty.
Yhdistämisen uusiminen
Pankit vaativat yhdistämisen varmentamisen aina 90 päivän välein. Me emme tähän pysty vaikuttamaan. Tämän vuoksi yhdistäminen tulee tehdä uudelleen aina tietyin väliajoin. Muistutamme sinua ennen kuin yhdistäminen pitää uudistaa, joten sinun ei tästä tarvitse huolehtia. Ilmoitamme sinulle myös silloin, mikäli yhdistämisen uusimista tarvitaan jostain muusta syystä. Näitä syitä voivat olla esimerkiksi pankkisi tekemät toimenpiteet tai häiriöt.
Tilitietojen yhdistämisen uusiminen tapahtuu asetusten alta löytyvästä pankkitilien tiedot -osiosta. Paina kyseisen tilin kohdalla olevaa kolmea pistettä, jonka jälkeen saat näkyviin valikon. Valikon takaa voit tehdä uusimisen. Tämän jälkeen sinun tulee tehdä vahva tunnistautuminen, jonka jälkeen tilitietojen yhdistäminen on taas voimassa seuraavat 90 päivää.
Tilitietojen yhdistämisen poistaminen
Yhdistämisen poistaminen onnistuu helposti pankkitilien tiedot -osiosta. Tämä osio löytyy asetusten takaa. Voit poistaa yhdistämisen painamalla kyseisen tilin vieressä olavaa kolmea pistettä. Tämän napin takaa aukeaa valikko, jonka kautta voit yhdistämisen poistaa. Voit halutessasi uusia yhdistämisen milloin haluat.
Pankkitapahtumat
Navigaation Pankkitapahtumat -osiosta pääset näkemään haetut tilitapahtumat. Pankkitapahtumat päivittyvät palveluumme yhdistämisajankohdasta eteenpäin. Tapahtumat haetaan automaattisesti aina tietyin väliajoin. Voit tämän lisäksi hakea uusimmat tapahtumat myös manuaalisesti painamalla hae pankkitapahtumat -painiketta.
Pankkitapahtuman kohdistaminen jo olemassa olevaan menoon
Pankkitapahtumat kohdistetaan automaattisesti viitteiden perusteella. Osassa pankkitapahtumia ei kuitenkaan ole viitettä. Pystyt nämä kohdistamaan yritystoimintaan liittyviin maksuihin helposti. Jos tosite on jo lisätty kirjanpitoon, voit painaa kyseisen pankkitapahtuman vieressä olevasta kohdista-napista ja valitsemalla "Kohdista menoon" -vaihtoehto. Valitse alasvetovalikosta meno, johon haluat yhdistää valitun pankkitapahtuman. Jos et ole vielä lisännyt pankkitapahtumaan liittyvää kulua, voit lisätä sen kohdasta "Kohdista" - "Luo uusi meno". Lataa tähän pankkitapahtumaan liittyvä tosite ja täytä tositteen tiedot.
Uuteen menoon pankkitapahtuman lisääminen
Voit myös lisätä uuden menon Menot-valikon kautta, valitsemalla oikeasta yläkulmasta vaihtoehdon "Lisää meno". Liitä menoon tosite sekä lisää tapahtuman tiedot näkymään. Jos meno on jo maksettu, valitse kohta ''Tapahtumalle on tehty maksusuorituksia'' ja valitse jompi kumpi seuraavista maksutapahtumaksi:
- Jos meno on maksettu tililtä, jonka tilitapahtumat tulevat palveluumme, valitse maksutavaksi "Tilisuoritus" ja valitse käsittelemättömistä pankkitapahtumista oikea tapahtuma.
- Jos meno on maksettu käteisellä tai toiselta tililtäsi, valitse "maksettu muualla" vaihtoehto
Tilitietojen yhdistämiseen sopivat pankit
Tällä hetkellä yhdistäminen onnistuu seuraavien pankkien kanssa:
- Yksityistili: OP, Nordea, POP Pankki, Säästöpankki, DanskeBank, Handeslbanken ja Ålandsbanken.
- Yritystili: OP, Nordea, POP Pankki, Säästöpankki, DanskeBank, Handeslbanken ja Holvi.