Kun liikevaihtosi kasvaa eli laskutat enemmän, päivittyy UKKO-palvelun hinnoittelu automaattisesti seuraavalle hinnoitteluportaalle. Hinnoittelu päivittyy täsmälleen siitä päivästä lähtien, jolloin kertynyt laskutuksesi ylittää hinnoitteluportaan rajapyykin. Tästä syystä myös palvelumaksukuitillasi hinta näkyy useammalla rivillä, kun osan laskutuskaudesta olit aiemmalla hinnoitteluportaalla, osan taas seuraavalla.
UKKO-järjestelmä ilmaisee hinnanmuutoksen laskun erittelyssä järjestelmän kielellä, joka ei valitettavasti ole aina kovin selkeä. Tällä artikkelilla pyrimme kuitenkin selventämään sitä, mitä mikäkin laskulla tarkoittaa.
Näet laskun yhteenvedosta, mistä loppusumma muodostuu. Yllä olevassa esimerkissä asiakkaamme on siirtynyt hinnoitteluportaalta toiselle. Alimmalla rivillä näkyy uusi kuukausihinta, 44 euroa + ALV, uudelta laskutuskaudelta 28.3.-28.4.
Ylemmillä riveillä taas näkyy edellisen laskutuskauden hinnanmuutos ja tasaus.
Kaksi ylintä riviä näkyy tällä laskulla, sillä asiakas on niille merkityltä laskutuskaudelta (16.3.-28.3.) maksanut kuukausimaksua 22 euroa + ALV, mutta siirtynytkin kesken kauden seuraavalle hinnoitteluportaalle eli maksamaan palvelusta uutta kuukausihintaa 44 euroa + ALV. Hinnanmuutos näkyy aina vasta seuraavan kauden kuitilla, sillä palvelumaksu veloitetaan aina tilauskauden alussa.
Kahta ylintä riviä luetaan seuraavasti:
Ensin rivillä 1, joka on nimetty "Unused time", hyvitetään päivät, joilta asiakas on maksanut vanhan palvelumaksun, mutta on toteutuneen laskutuksensa mukaan jo siirtynyt seuraavalle hinnoitteluportaalle.
Sitten rivillä 2, "Remaining time", veloitetaan puolestaan uuden hinnan mukainen maksu kyseisiltä päiviltä.
Laskulla näkyy siis, että asiakas maksaa korkeampaa kuukausihintaa vain niiltä päiviltä, jolloin hänen kertynyt laskutuksensa yltää ylemmälle hinnoitteluportaalle ja hänen kyseisiltä päiviltä edellisellä laskulla jo maksamansa matalampi hinta hyvitetään hänelle.