Mitä menoja toiminimiyrittäjä voi lisätä kirjanpitoon?
Käytännöllisesti katsoen kirjanpitoon voi lisätä sellaisia menoja, jotka liittyvät yrityksen toimintaan. Tällaisia menoja ovat esimerkiksi puhelinlaskut, vakuutusmaksut, tilavuokrat ja työvälineiden hankinnat. Myös kirjanpito- ja markkinointikustannuksia voi lisätä kirjanpitoon. Monesti kulut voivat olla myös tapauskohtaisia ja siksi taloustiimimme asiantuntijat tarkastavat aina kirjanpitoon lisäämäsi kulut. Lue tästä lisää vähennyksiin oikeuttavista kuluista.
Muistathan: menon lisäämiseen tarvitaan tosite, jossa näkyy ostoksen tai kulun ALV-kanta. Tämä kannattaa huomioida etenkin maksupäätteellä maksaessa - varmista, että saat kuitin, jossa ostos ja verokanta on eriteltynä, sillä usein maksupäätteen tulostamassa kuitissa näkyy vain kokonaissumma.
Miten menot lisätään kirjanpitoon?
Yleisimmät kirjanpidossa käytetyt ostolaskujen määritteet löytyvät palvelustamme valmiina. Pääset lisäämään menoja palvelumme Menot osiosta, lisää meno kohdasta.
Voit lukea tarkemmat ohjeet menon lisäämisestä palveluun "Miten ostolaskut/menot kirjataan toiminimen kirjanpitoon?" sivultamme.
Voit lisätä palveluun yritystoimintaasi liittyviä menoja. Sinulla tulee olla kuva tositteesta, ja pääset lisäämän sen menojen kautta palveluun.
Menot -näkymän jälkeen sinulle avautuu tositteen lisäämiseen liittyviä sääntöjä. Voit ladata tositteesi tästä näkymästä palveluun. Paina tallenna ja jatka, että pääset eteenpäin.
Tapahtuman tietoihin sinun tulee kertoa tarkempi kuvaus tositteesta ja miten se liittyy sinun liiketoimintaasi.
Voit valita tapahtuman tyypin pudotusvalikosta.
- Tuoteosto
- Palveluosto
- Vuokrakulu
- YEL
- Verot
- Ajoneuvokulut
- Lainakulut
Voit valita myös oikean ALV % pudotusvalikosta. Voit tarkistaa sen laskustasi.
Huomioithan että jos et ole ALV-rekisterissä, valitset myös menoihin ALV 0%
Lopuksi voit lisätä menolle maksusuorituksen. Teemme maksuperusteista kirjanpitoa, joten on tärkeää, että merkitset maksun maksetuksi oikealle päivälle.