Ostolasku on jostakin tuotteesta tai palvelusta saapuva lasku. Kun esimerkiksi tilaat toiminimellesi tietokoneen, saat tilauksen jälkeen ostolaskun. Osto kirjataan kirjanpitopalvelussa "Menot"-valinnan alta. Tämän jälkeen klikataan ylhäällä vasemmalla olevasta "lisää meno" -painikkeesta.
Uutta menoa lisätessä tulee hankinnan sisällöstä kirjata lyhyt kuvaus, jossa tulee esiin miten osto liittyy yrityksen toimintaan. Jokaiselle ostolle valitaan myös oikea tapahtuman tyyppi alasvetovalikosta, eli onko kyseessä esimerkiksi tuote, palvelu, vuokra, edustuskulu vai jokin muu tyyppi.
Kirjanpitoa helpottaaksesi kannattaa kuitin tai laskun loppusumma syöttää myös lomakkeeseen. Tarkista myös laskun alv-kanta ja merkitse se oikein. Näin sinulle muodostuu ajantasainen kirjanpito toiminimesi hankinnoista.
Yksityisotot
Yksityisottoja ovat kaikki sellaiset yrityksen pankkitililtä ostamasi tuotteet tai palvelut, jotka eivät kuulu elinkeinotoimitaasi. Tähän ei tarvitse liittää kuittia, ja kuvaukseen voit kirjata ''yksityisotto''.
Tarkempi ohjeistus
Mikäli haluat lukea tarkemman ohjeistuksen menon lisäämisestä palveluun sekä mitä eri menotyyppien kohdalla tulee lisätä, löydät yksityiskohtaiset ohjeet siitä täältä.
Huomioithan, että kaikki lataamasi menot tulevat meille tarkastettavaksi ennen kirjanpitoon kirjaantumista. Mikäli sinulla on kysyttävää ostolaskujesi lisäämisestä, ota rohkeasti yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse tai soittamalla 09 427 20861.